Brzeźno/Kramsk: Recytacja to coś więcej niż mówiony wiersz
23.03.2021 14:51
Rozstrzygnięty został Międzygminny Konkurs Recytatorski Oto Najpiękniejsze Literatury Interpretacje Na Ekranie – ONLINE. Wzięli w nim udział uczestnicy z gmin Krzymów, Kramsk i Stare Miasto.
Konkurs polegał na nagraniu przez recytatorów wideo z interpretacją wybranego wiersza i przesłaniu nagrania do Gminnego Ośrodka Kultury w Brzeźnie (dla uczestników z gmin Krzymów i Stare Miasto) oraz do GOK-u w Kramsku dla recytatorów z tamtejszej gminy. Konkurs był adresowany do dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych.
Do etapu gminnego w gminie Krzymów zgłosiło się aż czterdzieścioro pięcioro recytatorów. Komisja, w której skład wchodzili Marcin Trzęsowski, aktor Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, Danuta Pydyńska, Specjalistka do spraw projektów kulturalnych GOK w Brzeźnie i Krzysztof Kędziora, Dyrektor GOK w Brzeźnie, po obejrzeniu prezentacji postanowili w kategorii klas I-III przyznać pierwsze, drugie, trzecie miejsce oraz pięć wyróżnień. W kategorii klas IV-VI również pierwsze, drugie i trzecie miejsce oraz trzy wyróżnienia, a w kategorii klas VII-VIII tylko dwa wyróżnienia. Nagrodzeni i wyróżnieni przeszli do etapu międzygminnego i oceniała ich ta sama komisja.
Jury, po przesłuchaniu zakwalifikowanych prezentacji, postanowiło w kategoriach klas I-III przyznać pierwsze miejsce Jakubowi Dzikowskiemu ze szkoły podstawowej w Brzeźnie, drugie miejsce Laurze Przyłębskiej ze szkoły podstawowej w Wysokiem i trzecie miejsce Tobiaszowi Nowakowi z Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Smólniku.
W kategorii klas IV-VI pierwsze miejsce przypadło Maricie Drzewieckiej z Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Borowie, drugie Michałowi Hryciukowi ze szkoły podstawowej w Paprotni i trzecie Mateuszowi Majdzie, również ze szkoły w Paprotni.
W kategorii klas VII-VIII pierwsze miejsce zajęła Tamara Zawadzka ze szkoły podstawowej w Helenowie-Święćcu, drugie Julia Wróbel ze Szkoły Podstawowej w Szczepidle. Trzeciego miejsca w tej kategorii jurorzy nie przyznali.
- Prezentacje miały wysoki poziom artystyczny. Ja od dłuższego czasu obserwuję ten progres, dlatego że regularnie zasiadam w podobnych gremiach jurorskich oceniających recytatorów. Wcześniej na etapach szkolnych czy gminnych, jakie były organizowane przez szkoły, często był problem z doborem repertuaru, nieadekwatnego do danej kategorii wiekowej. Dzieci nie rozumiały tekstów. Rozumiem, nauczyciele sugerowali się tym, że ambitniejsze teksty dają większą szansę na zdobycie nagrody, natomiast nie w takiej sytuacji, kiedy dziecko nie wie, o czym mówi. Teraz nie było tego problemu. Właściwie od kilku lat jest tak, że na każdym konkursie dzieci są bardziej przygotowane, bardziej świadome, wiedzą, o czym mówią, mają świetną prezentację sceniczną – zauważa Krzysztof Kędziora.
Przyznanie miejsc i nagród kończy tylko pierwszy etap tego wydarzenia. Następnymi będą warsztaty dla laureatów i nagranie przez nich słuchowiska radiowego w reżyserii Marcina Trzęsowskiego. Stanie się to w czasie, kiedy na takie działania pozwoli sytuacja epidemiczna.
- Recytacja jest jak gra w szachy. Gra w szachy nie jest tylko grą na planszy, ale również nauką bardzo specyficznego, syntetycznego myślenia, planowania, pewnego logistycznego działania. Tak samo recytacja otwiera, pozwala wydobyć różnorakie pokłady kreatywności z tych młodych ludzi, więc warto włączać się w takie działania artystyczne, które później owocują w różnorakich dziedzinach, których nawet byśmy nie podejrzewali. Na przykład u mojego brata przełożyło się to na umiejętność prowadzenia negocjacji – mówi Krzysztof Kędziora.
Konkurs wsparł Powiat Koniński, fundując jego laureatom nagrody.
Brzeźno/Kramsk: Recytacja to coś więcej niż mówiony wiersz
Plik pochodzi z serwisu Ale!Radio