Żdżary: Bardziej pasażerska czy towarowa?
13.04.2023 12:18
Petycja w sprawie wstrzymania finansowania projektu linii kolejowej Konin -Turek w wariancie dziewiątym oraz zapowiedź kolejnej blokady drogi były tematami konferencji prasowej, zorganizowanej dwunastego kwietnia z Żdżarach przez przedstawicieli mieszkańców protestujących przeciwko tej inwestycji. Przypomnijmy, że w tym wariancie linia kolejowa przebiegałaby również przez naszą gminę w Zalesiu i Brzeźnie.
Petycja została skierowana do Marka Wożniaka, Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Małgorzaty Waszak-Klepki, Przewodniczącej Sejmiku Województwa Wielkopolskiego i posłów Ryszarda Bartosika oraz Tomasza Piotra Nowaka.
Jej autorzy żądają wstrzymania finansowania projektu linii kolejowej Konin -Turek w wariancie dziewiątym oraz przywrócenia projektu do etapu wyboru wariantu, poprzedzonego przeprowadzeniem rzetelnych konsultacji społecznych oraz badania zapotrzebowania na usługi kolejowe.
Autorzy petycji uzasadniają swoje żądania tym, że realne konsultacje społeczne dotyczące wyboru wariantu przebiegu linii kolejowej do Turku nigdy nie zostały przeprowadzone. Podstawowe elementy projektu, które trzeba omówić to według sygnatariuszy petycji koszt budowy linii i wybór najefektywniejszego ekonomicznie wariantu, gdyż kolej będzie obciążeniem nie tylko dla PKP, ale i dla społeczności lokalnych.
- Wybrany przez marszałka wariant nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Wskazuje się w nim wyższe przepływy pasażerskie, jako uzasadnienie dla dużo kosztowniejszego od W-1 rozwiązania, jednocześnie opierając analizę na czysto teoretycznym modelu, bez zbadania zapotrzebowania na usługi kolei w regionie, gdzie kolej ma przebiegać – piszą autorzy petycji.
Protestujący mieszkańcy sugerują też, że wybrany wariant dziewiąty może służyć przede wszystkim przewozom towarowym. Symboliczne było bowiem miejsce konferencji: przy placu, na którym ma powstać duży park logistyczno-przemysłowy.
Dlatego w petycji znalazło się też żądanie poinformowania mieszkańców o prawdziwym celu inwestycji: czy chodzi w niej głównie o przewozy pasażerskie, czy towarowe i jakie jest uzasadnienie dla organizowania przewozów towarowych przez osiedla mieszkaniowe.
Autorzy petycji domagają się wyboru wariantu najmniej ingerującego w środowisko naturalne. Twierdzą też, że wariant dziewiąty, gdyby chcieć go w przyszłości rozbudować do Kalisza lub Łodzi, będzie generował kolejne duże koszty finansowe i konflikty społeczne, w przeciwieństwie do możliwości jakie daje wariant pierwszy.
Domagają się ograniczenia kosztów przygotowania inwestycji, ponieważ dwadzieścia cztery miliony złotych to budżet przewidziany na dokumentację projektową dla najdroższego i najmniej realnego do wykonania wariantu dziewiątego, który dodatkowo budzi protesty społeczne. Przygotowane zostało studium warte sześćset czterdzieści tysięcy złotych, z którego nie skorzystano i nie omówiono go z najbardziej zainteresowanymi, czyli mieszkańcami. Ponadto pieniądze na wykupy i odszkodowania, które w części będą musiały pokryć samorządy.
- Dziesięć milionów złotych na wykupy i odszkodowania oraz możliwość finansowania do dziesięciu procent z budżetu projektu. Pozostałe koszty wykupu i odszkodowań w myśl umowy zawartej między PKP PLK a Marszałkiem Województwa Wielkopolskiego muszą ponieść samorządy. Kwota ta z całą pewnością okaże się niewystarczająca, zwłaszcza z powodów nieuwzględnienia wielu nieruchomości stojących w kolizji z zaplanowaną nitką kolejową oraz z powodu wartości odszkodowań, jakich domagać się będą mieszkańcy w przypadku inwestycji komercyjnej, jaką jest kolej towarowa – piszą autorzy petycji.
Zapowiadają też kolejny protest. Będzie to blokada Drogi Krajowej 72 w Żdżarach. Ma się ona odbyć najpóźniej w połowie maja.
Konferencję zorganizowali przedstawiciele mieszkańców Konina, gminy Krzymów oraz Gozdka w powiecie turkowskim.
Najczęściej przeglądane informacje:
Kategorie informacji
Fundusze Unijne
Projekty realizowane z Funduszy Unijnych