Głodno: Szkoła bez smartfonów
28.11.2022 14:25
Kompleksowe warsztaty dotyczące profilaktyki uzależnień zorganizowała Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Głodnie. Wsparła je Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii w Krzymowie.
Warsztaty zostały przeprowadzone dwudziestego ósmego listopada. Ich adresatami byli zarówno uczniowie, jak i ich rodzice i nauczyciele.
Tematem poruszanym z uczniami klas I-III było bezpieczeństwo w kontaktach z obcymi osobami, czyli co zrobić, żeby unikać takich zagrożeń. Było też nawiązanie do profilaktyki narkotykowej.
Ze starszymi uczniami oraz ich rodzicami i nauczycielami poruszany był głównie problem uzależnień behawioralnych.
- Uzależnienie behawioralne podobnie jak i uzależnienia chemiczne wiąże się z silną potrzebą. Z tym, że w przypadku chemicznych jest to zażywanie czegoś, a behawioralne jest to wykonywanie jakiejś czynności. Na ten moment najbardziej popularne i, niestety, w szkołach też duży problem z tym jest, jest uzależnienie od telefonu, mediów, internetu – mówi Anna Pietrzykowska, coach i terapeutka prowadząca warsztaty.
A jak sobie z nim radzić?
- Na pewno bycie konsekwentnym, wprowadzenie zasad i profilaktyka, czyli tłumaczenie, dlaczego zachowanie różnych godzin, czasu używania tego jest ważne chociażby dla zdrowego rozwoju. (…) W dzisiejszych czasach, gdzie dużo też pracujemy na tych urządzeniach to się wydaje, że sam czas niewiele nam mówi (o uzależnieniu – przyp. red.). Natomiast bardzo charakterystyczne jest to, że kiedy nie musimy używać i odkładamy urządzenie, to i tak mamy silną potrzebę, żeby co chwilę zajrzeć, sprawdzić. Nie jesteśmy w stanie dłużej niż kilka minut czasami wytrzymać bez tego, żeby zerknąć, czy przypadkiem coś tam się ciekawego nie zadziało, kiedy mnie nie było - mówi Anna Pietrzykowska.
Tylko częściowo skutki uzależnienia behawioralnego są podobne do skutków uzależnienia środkami chemicznymi. Różnią się tym, że w przypadku tego pierwszego następuje zaburzenie czasu funkcjonowania społecznego, natomiast w przypadku uzależnień chemicznych pierwszym zauważalnym objawem są zaburzenia zdrowotne.
Warsztaty były skierowane do uczniów, ich rodziców i nauczycieli po to, żeby wzmocnić ich skuteczność, ponieważ według trenerki, nie da się czegoś doprowadzić do harmonii, jeśli tylko jedna grupa, czy jedna osoba próbuje coś zrobić.
Mimo że gospodarzem warsztatów była Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Głodnie, to w niej nie występuje problem uczniów, którzy na przerwach między lekcjami spędzają czas „z nosami w smartfonach”.
- Na pierwszej wywiadówce w tym roku, wspólnie z rodzicami ustaliliśmy takie zasady, że uczeń może posiadać telefon na terenie szkoły, ale jest on zamknięty w szafce. Dopiero po zakończeniu zajęć może z niego korzystać. Było to spowodowane tym, że rodzice chcieli, aby w czasie drogi do i ze szkoły uczniowie mogli mieć kontakt z rodzicami. Natomiast do tej pory w szkole uczniowie nie korzystali w ogóle z telefonów. Jeżeli była jakaś sytuacja trudna, wtedy uczeń zgłaszał się do wychowawcy lub do mnie, jako do dyrektora, i rodzic był wzywany. Tak że próbujemy udowodnić, że w szkole niepotrzebne są uczniom telefony dlatego, że zawsze są pod opieką nauczycieli i wszelki kontakt z rodzicami jest bezpośredni przez wychowawcę lub dyrektora – mówi Agnieszka Nowak, Dyrektor NSP w Głodnie.
Warsztaty dofinansowała Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii w Krzymowie.
Głodno: Szkoła bez smartfonów
Plik pochodzi z serwisu Ale!Radio
Najczęściej przeglądane informacje:
Kategorie informacji
Fundusze Unijne
Projekty realizowane z Funduszy Unijnych