Brzeźno: Trzy filary wspierające czytelnictwo
25.11.2022 11:36
Biblioteka przy Szkole Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Brzeźnie uczestniczy w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa na 2022 rok. Na trzy rodzaje działań placówka otrzymała piętnaście tysięcy złotych.
Dwanaście tysięcy to pieniądze z budżetu centralnego, a trzy z budżetu gminy.
Na co zostały przeznaczone? W projekcie zostały określone trzy rodzaje działań. Po pierwsze uzupełnienie księgozbioru, co pochłonęło osiem i pół tysiąca złotych.
- Do tej pory zakupiłyśmy ponad trzysta egzemplarzy. Przede wszystkim kierowałyśmy się przy wyborze tematyki ankietą przeprowadzoną wśród uczniów, a także potrzebami wynikającymi z realizacji procesu dydaktycznego, czyli kierowałyśmy się brakami w zasobie lektur szkolnych. Dzieci zadeklarowały najróżniejsze potrzeby czytelnicze w przeprowadzonej ankiecie. Znalazły się tam i książki popularnonaukowe, i książki przygodowe, były książki obyczajowe, które przeczytały i polecają kolegom, a także książki najogólniej określone jako dotyczące tematyki historycznej. Z historii świata i z historii Polski. Kierując się potrzebami także uczniów ze specyficznymi i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, także dla nich przeznaczyłyśmy część kwoty na zakup dostosowanych dla nich lektur. Czyli chodzi o dzieci z niepełnosprawnościami – mówi Aleksandra Grzelak, jedna z bibliotekarek szkolnej książnicy.
Ponadto cztery tysiące złotych zostały przeznaczone na doposażenie biblioteki w sprzęty elektroniczne i drobne rzeczy z zakresu umeblowania i obsługi czytelników.
Dwa i pół tysiąca złotych biblioteka wydała na promowanie czytelnictwa.
- Każda klasa w naszej szkole realizuje jeden projekt czytelniczy. Niektóre są finalizowane w klasach i polegają na prezentacji książek przeczytanych ze szkolnej biblioteki, tylko w gronie klasowych kolegów. Ale są też projekty, które wychodzą finalnie na zewnątrz i eksponujemy ich efekty na tablicy stojącej na korytarzu, żeby także koledzy z innych klas mogli się zapoznać z propozycjami i rekomendacjami wskazanymi przez uczniów konkretnej klasy. Oprócz tego (…) realizuje się filmy dotyczące przeczytanych książek, tworzy się lapbooki, inscenizuje się fragmenty książek przeczytanych, żeby zainteresować i ekspresyjnie wyrazić swoje odczucia po lekturze. W klasach I-III projekty mogą polegać między innymi, zgodnie z naszymi sugestiami, na realizacji działań przekładających czytanie na stronę dziecka. Mamy taką propozycję, która nazywa się „Poczytam ci mamo, poczytam ci tato”. Jest ona skierowana do naszych najmłodszych czytelników i te dzieci mogą we własnym zakresie zachęcić rodziców do wspólnego czytania książki przez inicjowanie codziennego czytania lektur, które są dla nich dostępne – mówi Aleksandra Grzelak.
Projekt będzie realizowany do końca tego roku kalendarzowego.
Brzeźno: Trzy filary wspierające czytelnictwo
Plik pochodzi z serwisu Ale!Radio